Guillaume in Tel Aviv

Mazel tov Tel Aviv!

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste verhaal, vandaar deze broodnodige update! Het is natuurlijk niet makkelijk om regelmatig tijd te vinden om een reisverslag te schrijven met mijn o zo drukke schema hier ;) De afgelopen maand ben ik helemaal geïntegreerd in het leventje van Tel Aviv. Zo kijk ik niet meer raar op als me gevraagd wordt of ik een wapen bij me heb als ik de markt op loop. Ook vind ik het niet meer dan normaal dat ik gewoon om 3 uur s'nachts op elke hoek van de straat boodschappen kan doen bij de supermarkt. En uiteraard! eten er meer mensen ontbijt s'avonds dan s'ochtends bij de 24 uur breakfast-restaurant bij mij om de hoek. Soms vraag ik me wel eens af of er wel zoiets bestaat als een weekend in Tel Aviv. En is er eigenlijk wel zoiets als een dag of nacht? De hotste clubs zijn elke avond stampvol... De straten in Tel Aviv bruisen dag en nacht. Zoals je begrijpt, mij bevalt deze way of life me wel :)

Ongeveer vier weken geleden ben ik op een 2e trip geweest, dit keer naar Egypte! Het plan was om 4 dagen lang lekker te chillen in de zon. Dat was wel gelukt. S'nachts vertrokken we met de bus naar Eilat wat ongeveer 5 uur zou duren. Wij dachten lekker te kunnen slapen in de bus, maar dat werd onmogelijk gemaakt door de vele stops en schreeuwende rebelse pubers achterin de bus. Kapot in Eilat aangekomen de grens over om vervolgens een taxi te pakken richting Dahab. Na de 2 uur durende rit, wat minder dan 10 euro kostte, waren we gelukkig wel in een paradijs aangekomen. Je leeft als een koning in Egypte, alles is cheap, mensen zijn vrolijk en je hoeft echt helemaal geen reet uit te voeren. Zo'n lekker gevoel om de hele dag de lekkerste vis, kebab en andere Arabische specialiteiten te kunnen eten, het geld raakt toch niet op! En dankzij mijn Egyptische looks kregen we overal de beste ‘special prices for you' ;) Na 4 dagen van snorkelen, waterpijp roken, bronzen, en een quad tocht door de woestijn richting huis gekeerd. Bij de grens alles behalve een warm welkom. Dit keer wilden ze alles weten wat, met wie, hoelang en waarom ik Israel in wilde. Daarna nog een middagje gespendeerd in Eilat, wat echt een verschrikkelijke stad is! 100 meter strand omringd door alleen maar commerciële hotels, met commerciële fast-food restaurants en commerciële shops. Geen aanrader. Na een gevaarlijke terugtocht met de bus die als een malle door een zandstorm reed, wel weer veilig aangekomen in Tel Aviv.

Twee weken terug vierde Tel Aviv haar verjaardag, jawel, ze is wel 100 jaar geworden! Mazel tov! Flink feesten op Rabin square, het hoofdplein van Tel Aviv. Het werd groots gevierd met vuurwerk en Dana International gevolgd door een vette party a Tiesto stijl. De stad stond op zijn kop!!! Na dit spektakel kregen we allemaal 2 weken vrij van de Universiteit omdat er Pesach gevierd moet worden, de joodse feestdagen ter herdenking van de joodse slavernij en de uittocht in Egypte. Chak somer (happy holiday)!! Het begon vorige week woensdag, met een enorm diner op Sedar avond. Ik en 2 ander Nederlanders werden geadopteerd door een familie van een vriendin, waarvan haar moeder toevallig ook Nederlands is. Eerst werd er een uur verhalen voorgelezen en gezongen over de slavernij en Mozes, en toen mocht er gegeten worden!!! Heel leuk om zo'n feestdag op een semi-traditionele manier mee te maken :)

De volgende dag zijn we begonnen aan ons 3e tripje, dit keer met de auto naar de Negev woestijn in het zuiden van Israel. Hier hebben we de eerste nacht gekampeerd in een ware canyon, het uitzicht was heel indrukwekkend. Supergezellig, de nacht doorgebracht aan het kampvuur tussen de andere Israëliërs. De volgende dag hebben we weer een oase bezocht waar we hebben gechilld. En natuurlijk konden we ook geen nee zeggen tegen een kamelentocht!! Op mijn verjaardag hebben we in de ochtend weer een duik genomen in de dode zee. Daarna hadden we een goed idee... kom we gaan naar de Westbank! De Lonely Planet gaf al leuke tips aan. Jericho zou de ‘oudste' en ‘laagste' stad van de wereld zijn. Bange Israëlieten in Tel Aviv hadden ons gewaarschuwd voor het grote gevaar in de Palestijnse gebieden. Daarom vonden we het ook zo raar dat we zo gemakkelijk het gebied in konden na 1 lullige checkpoint. Eenmaal binnen niets te merken van dit zogenaamde ‘gevaar'. De militairen lachte ons uit toen we vroegen of het wel verstandig was om een auto mee te nemen met Israëlisch nummerbord. Misschien wel gevaarlijk als je Joods bent, maar als toerist zit je daar prima. Toch is het wel heel raar om in Jericho rond te lopen. Je komt echt totaal in een andere wereld terecht. Van de oude stad was helaas niets terug te vinden, maar de chaos van een Arabisch stadje heeft gelukkig ook veel charmes. Het is zo vreemd als je bedenkt dat je in een bezet gebied rondloopt en dat al deze Palestijnen eigenlijk opgesloten zitten in hun eigen stad. Ze mogen nergens zomaar naartoe. Nog een wonder dat ze allemaal zo aardig zijn. Na heerlijk gegeten te hebben wel weer snel terug naar Tel Aviv, om s'avonds in de stad mijn verjaardag goed af te sluiten. Mazel tov voor mezelf!!

Deze dagen nog even genieten van de ‘vakantie' en vanaf zondag weer naar de universiteit. Ik hoorde dat de lente in Nederland ook weer volop aan de gang is. Geniet ervan jongens!! En hou me op de hoogte van alle ontwikkelingen ;)

Lehietra-ot!

Reacties

Reacties

mari

het ziet er echt super uit Gio! Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt en dat je toch een fijne verjaardag hebt gehad (ookal was het zonder ons).

kus
mari

Najim

Shaloooooom nighlteilghgdhgihgfhighoekhgihan!

Wat een leven weer Guillaume, ik heb ook van mijn broer gehoord dat het een geweldig land is. Hier valt zelf niet veel te beleven en heb er spijt van dat ik niet extra hard mijn best had gedaan om op exchange te kunnen :-). Keep it going en geniet ervan!

Najim

Steven

Wat een hilarisch verhaal... dus eindelijk de echte Dana gezien! hehehe. Enne die Egyptenaren konden natuurlijk niet ophouden om je als landgenoot aan te zien... erg opvallend ;-)
Blijf ons op de hoogte houden mister!

Fembot

hahahahahaha....de echte Dana-I gezien...hihihihihihi
ik kijk al uit naar je volgende story

wat voor colleges volg je eigenlijk?

kus van je zus

Mariëlle

Guillaumpje!!
Hoe is het nou met je?
Slaapt je über mooie kussensloop nog lekker?
Hoop dat je niet al te hard aan de studie hoeft daar..
Kuss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!