Guillaume in Tel Aviv

Teken van leven

Shalom!!!

Hier na twee weken in Tel Aviv (vertaald: Lenteheuvel) dan eindelijk een officieel teken van leven :) Ik zal proberen jullie regelmatig op de hoogte te houden van mijn leven hier... en als er leuke dingen te melden zijn zal ik dat zeker doen!

Het avontuur begon 2 weken geleden op donderdag de 26e met de reis, dat ging via luik (de mooiste stad ter wereld, ahum), naar Tel Aviv. Ik had me van tevoren mentaal helemaal voorbereid op vele controles en lastige vragen van de Israëlische autoriteiten. Want met mijn 'Noord-Afrikaanse' looks kon ik natuurlijk niet zonder stoot of slag het beloofde land binnen. Nou, grote bullsheit dus. Met een bescheiden overgewicht van mijn koffer liet de aardige Belgische jongedame me zonder extra te betalen door, en na een kleine normale check op Luik airport zat ik al weer snel in het vliegtuig richting Israel. Aangekomen op middernacht op het beeldschone nieuwe Ben Gurion airport kon ik overal zo doorlopen, en binnen een half uur kon ik alweer de trein nemen naar Tel Aviv. Was dat alles... ??

De eerste paar dagen in Tel Aviv waren regenachtig, maar dit is iets waar de mensen hier heel blij mee zijn. Gelukkig hoefde ik niet veel te regelen, ik kon na 3 dagen verhuizen naar een kamer die een medestudent voor me geregeld had. De eerste dag wel gelijk kennis gemaakt met mijn toekomstige huisgenoten, met een uitgebreid sabbat diner (sabbat is de rustdag voor de Joden, beginnend op vrijdagmiddag tot zaterdagmiddag). Toevallig zijn mijn huisgenoten nog 2 andere Nederlanders die in hetzelfde exchange programma zitten en nog 2 Amerikanen en 2 Israëlieten.

Mijn eerste indrukken van Tel Aviv waren ondanks de regen erg positief. Het is een hele mooie stad, met vele mooie bauhaus architectuur. De stad leeft, veel mensen op straat, en het strand is echt fantastisch mooi. Wat niet zo handig is mijn weinige kennis van het Hebreeuws. Alhoewel straatnamen altijd in het Engels weergegeven worden, en ook in restaurants heb je altijd Engelse kaarten. Maar om eten te bestellen in een kleine lokale snackbar of melk uit te kiezen in de supermarkt blijkt toch wel wat problematisch. Gelukkig zijn de mensen hier heel behulpzaam als het gaat om vertalen van dingen, en plaatjes aanwijzen is ook de grote oplossing.

Mijn kamer is zeer klein (ongeveer net zo groot als die in Manchester), maar perfect gelegen in de stad voor 330 euro per maand. Het heeft de meest essentiële meubelstukken, maar belangrijker is dat echt om de hoek een belangrijke winkelstraat is, en om de andere hoek een belangrijke flaneer promenade met vele bankjes en hoge bomen. Ik hoef voor het uitgaan maar naar buiten te rollen om vervolgens na wat biertjes en een laat ontbijt weer naar binnen te rollen :) Voor de universiteit neem ik een bus, die er ongeveer 40 minuten over doet.

De universiteit is verassend mooi en groot. Het is een campus met mooie grasvelden om te chillen, maar voor de ingang moet je wel even in je tas laten kijken. Mijn andere exchange studenten zijn gezellig, het is een kleine groep van ongeveer 15 personen. De lessen zijn goed te doen, ik heb alleen in de avond college. Dat is nu 3x een uur per week, maar in de 2e helft van het semester wordt dat 5x per week. Vele vakken geven aan het einde een take-home exam, waar ik erg blij mee ben want dan kun je gewoon overleggen met andere studenten over de antwoorden :)

In de eerste week heb ik ook gelijk een fiets gekocht, een gloednieuwe mountainbike voor 90 e. Handig voor tripjes naar het strand. Voor de rest zijn de kosten van alles te vergelijken met Nederland, taxi's zijn goedkoper alleen drank tijdens het uitgaan aanzienlijk duurder. Voor bier in de club betaal je 5, tot 7 euro. Ter compensatie hoef je bijna nooit entree te betalen, dus clubhoppen is hier de normaalste zaak, yesss. En bovendien, drinken op straat is volkomen legaal en ook mega-gezellig!!! En de Israeli weten hoe ze moeten uitgaan, elke dag van de week. Er valt nog veel te ontekken hier! :)

Qua culturele dingen zijn we ook vrij actief geweest. We hebben een tour gedaan door de oude gedeelte van de stad, jaffa. En vorig weekend hebben we met 3 andere Nederlanders een auto gehuurd en 3 dagen naar het oosten van het land gereisd: richting de dode zee. De eerste dag zijn we via een snake path naar de Masada geklommen (zie foto hierboven), waar alle dikke Amerikanen de kabelbaan nemen ;) De Masada is een citadel op een rots bij de dode zee, waar het laatste verzet plaatsvond van de joden tegen de invasie van de Romeinen 2000 jaar geleden. Prachtig uitzicht op de dode zee, en 2 uur later zat ik te drijven op Mineral Beach, een van de stranden van de dode zee. Het is (zoals verwacht) echt heel raar om in het water te liggen en geen moeite te hoeven doen om te zwemmen. Alsof je een permanente luchtbed onder je hebt. Het water is echt ongezond zout, als je een slokje binnenkrijgt ben je echt de lul. Ook hebben we ons lekker in de modder gesmeerd wat goed is voor een week babyzachte huid. Muhaha. Het was zeker genieten van het uitzicht op de dode zee en aan de overkant de bergen van Jordanië.

Na gelsapen te hebben in een kibbutz, met het meest fataschtische eten van heel Israel, hebben we de volgende dag de Ein Gedi oase bezocht, wat erg spannend was, want na een uurtje langs een klein stromend riviertje in het midden van het woestijn kwam je de 'hidden waterfalls' tegen, waar we natuurlijk onder zijn gaan staan voor verkoeling.

Afgelopen week was het Purim, de carnaval voor de Joden. Wat natuurlijk betekend: veel feesten! Ik in Dracula kostuum op stap. Wederom een auto gehuurd, want iemand had gehoord over een 'secret party' een illegale party ergens op een geheime locatie in Israel. 2 uur voordat het feest begon kon je bellen om te vragen waar het zich zou afspelen. Spannend! Dus wij maandagnacht na 2 uur gereden te hebben naar het noorden van Israel (bijna Syrië) , komen we aan op een vette locatie tussen de bergen met hot springs zwembaden, harde trance muziek en natuurlijk veel gekke Israëlieten! Maar of het nou echt zo secret was? Ik geloof er niets van! Alles was van top tot teen geregeld. Op de terugweg zijn we gestopt in Tiberias, aan de zee van Galilee (waar Jezus gedoopt is), om een lekker vette steak te eten als ontbijt. Wat me wel opviel was dat heel het noorden van het land onverwachts groen en vruchtbaar is, in tegenstelling tot het zuiden wat een droge woestijn is. Soms leek het net alsof we in Zwitserland waren met alle groene heuvels en kleine dorpjes langs de weg.

Vandaag was het bijkomen van afgelopen week en weekend, volgende week weer colleges volgen en volgend weekend staat er een trip gepland naar de Sinai woestijn in Egypte! Waar we gaan duiken en chillen in Dahab, ik houd jullie op de hoogte!

Groeten vanuit de Lenteheuvel.

Reacties

Reacties

Steven

Hahaha, dan een dracula, op het volgende moment pikzwart van de modder :-) goed om te zien dat je het naar je zin hebt in The Promised Land. Blijf ons op de hoogte houden, heb erg genoten van je story!

mike

wauww het klinkt echt fantstisch! voel nu toch wat spijt opkomen dat ik geen weekendje lenteheuvel heb geboekt! ik wil ook drijven in de dode zee! maarja.. ik zit hier lekker op de HEUVELrug (haha slechte grap maar ik weet dat jij hem kan waarderen ;))
hou ons inderdaad veel op de hoogte! veel plezier op je mountenbike en succes met alle party's bezoeken! :) kusjes

Najim

Yoooo gozer, onzettend gaaf, en natuurlijk een totaal andere wereld als je maar enkele uren van de periferie zit daar in het zuidwesten.. geniet er van!
Houdt michiel het een beetje vol daar met die zon? :)

veel plezier

Najim

mari

wat klinkt het relaxt daar zeg! En mooie foto's. Ben best jaloers nu.
Heel veel plezier nog en hou ons op de hoogte!

kus

Josine

Kijk Gio dit zijn de stories! Echt prachtige verhalen, ga zo door! Liefss uit het koude NL (met af en toe een zonnetje, dat wel).

Rianne

okeee... nu ik je verhaaltje zo lees en je foto's zie wil ik er toch nog wel over nadenken om je te komen bezoeken haha..

Het klinkt als een walhalla

Strankie

OMG!!!! Ik wil oooook!! Klinkt allemaal echt top, een groot vakantie avontuur!
Gelukkig ben ik hier in Amsterdam er achtergekomen dat de place to be op woensdag om de hoek ligt van me huisje,, waardoor mijn party superleuk was. Heb ook de geweldigste custom made shoes gekregen.

Maarja,, superleuk je verhaal en ben zeer benieuwd naar wat nog gaat komen :P

Naad

Gio!! Wat goed dat je zo'n reissite hebt aangemaakt en wat een cool verhaal!! Had ik nu toch maar dat ticket naar Israel geboekt, veel te doen en te zien. Keep us posted and the photo's comming!!! Veel liefs!!

Loes

Owwww, wat een mooie verhalen!! Heel erg leuk! En wat is het daar schitterend... zoals ik al eerder zei, ik ben nog steeds kleine plannetjes aan het smeden om langs te gaan komen, dat is toch een gemiste kans als ik dat niet doe :-) Enne, ik ga deze hele zomer voor EF naar Malta, dus kan je ook weer bij mij op bezoek haha! Dikke zoen!

Waries

Woow, geweldig! Dat feest klinkt echt stoer. Je foto's zijn jaloersmakend en je verhalen ook, echt super! Geniet er van!

x

Sabbie

Wooowwww Klinkt echt super allemaaal!!!!!

Sharon

Haaa, die Gio!!!
Geweldig allemaal, het ontbrak er nog maar aan dat je de modder met wat bier hebt weggespoeld ;) Enne, Opi laat je hartelijk groeten, ik sprak em aan de foon ivm Tante Nora's verjaardag (vandaag dus). Hij vroeg of je per KAMEEL naar de Sinai gaat...pfff...kamelen zijn lastige beesten, niet doen dus haha..Oke Yol, geniet intens van het leven daar, wij genieten op onze beurt van jouw verhalen. Stuur ons ook wat Lenteheuvel-weer, t'is hier nog wat frisjes, bye schat, studeer-ze, zwem-ze, dance-dance-dance and take care, dikke kus, mwah! Je Ma, trotse bezitster van een Hebreeuwse voornaam, yes!

Fatma

heeey Guillaumpie, je hebt het wel naar je zin daarzo! Klinkt allemaal heeeeeel leuk.

Maar hier op de helpdesk beleven we ook heel wat hoor :P

grtj

Lisette

Dude ;-) Wat een mooie verhalen/foto's!! Relaxt hoor! Hier mis je niks.. Nog maar 52 dagen en dan zijn alle colleges over ;-)
Heel veel plezier, hou ons maar op de hoogte! xxx

jos

gio! allereerst nog van harte, eindelijk 16, gefeliciteerd! ik heb aan je gedacht zaterdag maar heb geen mobnr en hyves is kut.
ik ben zo blij te horen dat je het fantastisch naar je zin hebt, gaaf ook dat je weer in egypte bent geweest, I (L) it!
geniet ervan liefss (K) Jos

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!